ירושלים לכל המשפחה בחופש הגדול

הלב שלי על 200, מתה מהתרגשות! בשבוע הבא אשיק פופאפ ירושלמי במקום מרגש וקרוב אל ליבי, בבית הנסן. כל הפרטים פה

מקום שאני קשורה אליו באופן אישי כבר 28 שנים.

בגיל 19 הגעתי לראשונה אל בית המצורעים הישן בשכונת טלביה. הוא היה מבודד ומוזנח והיתה סביבו חומת אבן עצומה והילה של מיסתורין. בקיצור כל מה שצריך, כדי למשוך אותי פנימה.

הסתובבתי סביב החומה וניסיתי לאתר פירצה. לא היה כל קושי, דלת עץ צדדית היתה מעט פתוחה.
הייתי נערה סקרנית ושובבה, לא עמדתי בפיתוי ונכנסתי פנימה, אל החצר הרחבה בצעדי חתול. התקרבתי למבנה המרכזי, מציצה אל החלונות וכשראיתי דמות מבוגרת של אשה, ברחתי החוצה בבהלה (ובהתרגשות).

הריטואל הזה חזר על עצמו כמה פעמים. סחבתי לשם את גם החבר שלי, שגר ממש בשכנות ויחד הפלגנו להרפתקאות מרגשות.



לפני שנה הגעתי לירושלים לחופשת קיץ משפחתית וביקרתי במקום. פגשתי את חן, מנהלת בית הנסן, הכרנו וגילינו שהעולמות שלנו נושקים ומשיקים.

הכימיה האדירה שנוצרה עשתה לנו חשק לבלות יחד קצת יותר וכדי שזה יצא אל הפועל, רקמנו תוכנית משותפת לקיץ הזה, פעילות משותפת הכוללת יריד עיצוב ולייף סטייל ישראלי מקורי ויחודי, שיתקיים בעליית הגג של בית הנסן.



בית הנסן הפך מבית מצורעים מנודים לבית של שוקק חיים ליוצרים, שמציע תרבות עדכנית איכותית ומפגשים חברתיים.

בית משומר שהוא פיסת היסטוריה מרתקת, מימיו כבית מחסה פרוטסטנטי לחולי צרעת, שפעל משנות ה-50 כבית חולים ממשלתי ע”ש הנסן, נסגר שופץ, שוקם ונפתח מחדש כמרכז מוביל לעיצוב, מדיה וטכנולוגיה.

על ההיסטוריה המרתקת של הבית הזה, תוכלו לקרוא כאן.

המתחם רחב הידיים מתפרס על 8 דונם ותחום בחומת אבן גבוהה. הוא כולל מבנים שונים ומרתקים כמו הדיר והמכבסה, מגדלי השירותים, מבנה ההוספיס ובית הרופא לשעבר. 

בין התערוכות ואירועי התרבות השונים המתקיימים במקום, ניתן לקבל הצצה לתצוגות ההיסטוריות שם ניתן ללמוד על שגרת יומם של המטופלים והמטפלים שגרו בו.


פעם התגוררו כאן מצורעים שהחברה בודדה, היום המקום שוקק חיים ומעשיר את מבקריו הרבים, בתרבות, אמנות, עניין ושמחה.

לקראת הפופ אפ הכנתי לכם כמה המלצות לבילוי משפחתי בירושלים באזור בית הנסן ובירושלים כולה: 

מסעדות וחיי לילה

משק עפאים // בית הנסן:

ממש בתוך מתחם בית הנסן, בבית המצורעים הישן בשכונת טלביה, התמקם בית הקפה של משק עפאים במבנה יפיפה ומעורר השראה, בבית הרופא ההיסטורי של בית הנסן. בית הקפה הינו צמחוני-חלבי וכולל מנות ללא גלוטן. 

כל המנות המוגשות במקום מגשימות את החזון של המשק עם המוטו “מהזרע לצלחת”, כשרוב חומרי הגלם מגיעים ממשק עפאים או ממשקים אחרים בארץ.

משק עפאים לחקלאות בת-קיימא הוקם במושב עידן שבערבה על-ידי האחים ינון והדיי עפאים.
במשק חרטו על דגלם מודל של ‘חקלאות אחרת’ שמאפשרת למגדלים להיות בקשר ישיר עם הצרכן, כמו גם שמירה על אקולוגיה וסחר הוגן. במשק מייצרים בשיטות מסורתיות גבינות עיזים, זיתים ושמן זית, דבש, ריבות, ממרחים שונים וכדומה.



מלבד בית הקפה, פועלת בבית הנסן חנות המשק החדשה שבה ניתן לרכוש גבינות עזים אורגניות בעבודת יד ובשיטות מסורתיות, ביצי חופש אורגניות, לחמי מחמצת ושמני זית, דבש, ריבות וממרחים, עוגות ופשטידות, פסטה טרייה, חמאת בוטנים ועוד.

במשק עפאים לחקלאות בת-קיימא מבינים שהטעם של האוכל שלנו לא מתחיל במטבח אלא באדמה שבה הוא גדל ולכן הם מגדלים בערבה ירקות, פירות ובעלי-חיים בתקנים אורגניים מחמירים ובתנאי סחר הוגן.



את הגידולים שלהם מעבדים לאט, בעבודת-יד ובשיטות מסורתיות ליצירת מזון נקי מחומרי הדברה, חומרים משמרים, הורמונים והנדסה גנטית. כל המוצרים מיוצרים ונארזים תוך התחשבות בסביבה בה גודלו ובבני-האדם שהיו שותפים ביצירתם. 


הם זורעים וקוצרים, רועים וחולבים, גודדים וכורמים בעזרת עובדים ומתנדבים מהארץ ומרחבי העולם ונהנים לאכול ביחד את ארוחותיהם מפרי עמלם המשותף. 
אני מזמינה אתכם לטעום מהאוכל שהם עושים ולקחת חלק במעבר לאוכל בריא יותר, הוגן יותר וטעים יותר.

בחודשי הקיץ בית הקפה מרחיב את שעות הפעילות שלו.  בימים א'-ה' מהשעה 8:00 בבוקר עד השעה עשר (22:00) בלילה!

יש יין לבן וקר או יין אדום של ערב, גבינות ופירות, מאפה או ארוחה ערוכה של ממש. בואו בזוג או עם חברים ואפשר גם סתם להשען עם הכוס והמזטים לשיחה בטלה של ליל קיץ חם. בואו בשלום.

בשישי המקום פתוח מהשעה 8:00 בבוקר ועד 13:00



הדיר // בית הנסן:

ה"מקום" לבלות בו ערב קיץ ירושלמי!
בית מרזח ושוקת מבית משק עפאים, עם מוזיקה מעולה ווייב מרגש.

פעם מזמן, היה שם דיר עזים שהשקה בחלב את דיירי בית המצורעים. אחר כך עמד בשממונו כמה עשורים עד שבנו מחדש את כתליו וסוככו מעליו ברעפים, הדליקו בו את האורות וחיברו את הברזים שישובו להשקות אורחים, הפעם בבירה. בבית המרזח הצנוע נשפכים עכשיו פלגי שיכר ונהרות משקה קולחים.
 
מי שכבד לבו, יבוא וימצא רע ונחמה על שפת הבר, בין כוסות ארק ואגלי זיעתן המנצנצת. מי שטוב עליו ליבו במסיבת חברים, ישמח בצלצול כוסות היין ובבירה החומרת בברזים. גם דברי מאכל ומיני תרגימא יש, ודגים מלוחים וחלה מתוקה וסלט חריף חריף שאפשר לכבות רק עם עוד בירה. 

ימים א'-ה' - 19:00 עד שמכבים את הלילה. יום שישי - מקבלים שבת מ-11:00-16:00 ובשבת מ-10:00 בבוקר עד שהשבוע החדש מתחיל. בואו בשלום.

מקום נוסף מומלץ לארוחות בוקר - קפה נאדי. מוסד ירושלמי ותיק (וכשר) שהתפרסם בזכות ארוחות הבוקר העשירות שלו. האוכל טעים וטרי ומוגש בנדיבות. המלצה שלי: להזמין פחות ארוחות ולחלוק, כי באמת מדובר בארוחות ענק. ארוחות הבוקר מוגשות עד השעה 13:00 ולא ניתן להזמין מקומות. רח' שץ, פינת שמואל הנגיד ירושלים.
 


מסעדת מנזה
מסעדת בראסרי איכותית המגישה מסביב לשעון אוכל עכשווי טעים. 

המסעדה שברחוב בצלאל 10, משתייכת למועדון מצומצם של מסעדות ירושלמיות שפתוחות בשבת, ומאפשרות לסועדים להנות מבילוי קולינארי מתי שנוח להם. 
7 ימים בשבוע, מהשעה 8:00 ועד 24:00. (בימים א-ד מ-8:30 עד 23:30).



תוכלו להנות מארוחות בוקר עשירות, בשרים עסיסיים ודגה טרייה. מומלץ לטעום גם מהקוקטיילים ומתפריט היין הייחודי וגם לשבת בבר הפתוח, המספק הצצה מקרוב על הצוות שלהם בפעולה. אווירה חמה ואנשים טובים משלימים את חווית הבילוי של מנזה. 

מסעדת מונא 
חווית אכילה עילאית. זו ללא ספק המסעדה האיכותית והטובה ביותר שאכלנו בה בירושלים ואחת הטובות בארץ. המחירים בהתאם כמובן והתמורה גבוהה ומוצדקת.

מדובר במסעדה סופר טעימה ומעניינת, השייכת לשני שפים צעירים ומבריקים, איתמר נבון ומושיקו גמליאלי. 
מסע קולינרי מסחרר של מנות סופר טעימות ומוקפדות, בהשפעות צרפתיות / איטלקיות / ירושלמיות. 

האווירה במקום רכה ונעימה מאוד. ניקיון חמים עם הרבה כבוד לחומר. תאורה טבעית רכה, אבן ירושלמית, מפות שולחן לבנות, כלי חימר, נחושת וטעמים מאלחשים. ניכר שהוקדשה מחשבה רבה לכל פרט ופרט.

אם בא לכם פינוק חגיגי, או אם יש לכם אורחים מחו"ל, שאתם רוצים להרשים ולפנק, הייתי בוחרת בה כיעד חובה.

המסעדה שוכנת בבית האמנים בירושלים, ארמון אבן יפיפה ומקום משכנו ההיסטורי של בצלאל מ-1908 ברחוב שמואל הנגיד 12 ירושלים.




בילוי עם הילדים
בביקורכם בפופ אפ שלנו תוכלו להמשיך ולבלות במתחם בית הנסן המרתק. 

המגדל בהנסן
בגינת בית הנסן הוקם מגדל מרשים, עשוי קורות עץ, המתנשא לגובה של 13 מטרים.
מגדל ה’קקטוס’ הינו פרי יצירתו של האדריכל הצ’כי הידוע מרטין רייניש, שמאחוריו שורה של יצירות אדריכליות מפורסמות בעולם.
המגדל פתוח למבקרים מדי יום וניתן להגיע באופן עצמאי להתפעל מהיצירה הארכיטקטונית ולתצפית מרהיבה על האיזור.


סיורים בבית הנסן – מבית מצורעים לבית של יוצרים

בית הנסן מציע סיורים מודרכים על ההיסטוריה המרתקת של הבית מימיו כבית מחסה פרוטסטנטי לחולי צרעת, עבור בתקופת פעילותו כבית חולים ממשלתי ע”ש הנסן ועד לסגירתו ופתיחתו מחדש כמרכז לעיצוב, מדיה וטכנולוגיה.

הסיור עובר ברחבי המתחם רחב הידיים, כולל הדיר והמכבסה, מגדלי השירותים, מבנה ההוספיס ובית הרופא לשעבר, ומציע הצצה לשגרת יומם של המטופלים והמטפלים שגרו בו.
אורך הסיור: 60 דקות, מיועד לקבוצות של 5 איש/ה ומעלה. הסיור הנו בתשלום.
לתיאום: hansen@ranwolf.co.il או בטלפון 02-5793702

ממליצה לכם להתעדכן בפעילויות הרבות המתחלפות בתדירות גבוהה במקום. כאן



תערוכת עיצוב: קולקטיב מנהרת הזמן בבית הנסן 

קולקטיב מנהרת הזמן בבית הנסן \\ חלק מתערוכת אאוטליין - איור ומילים בירושלים שתתקיים בבית בין 4.7 ל-31.7 

קולקטיב מנהרת הזמן היא קבוצה של מאיירים שאוהבים לאייר ואוהבים היסטוריה, ובתור שכאלה, החליטו פעם בחודשיים להרים את הראש מעל העבודה השוטפת ולאייר להנאתם - בכל סבב נבחרת שנה באקראי וכל אחד מחברי הקבוצה מאייר אירוע מאותה השנה, ככל העולה על רוחו.


במסגרת התערוכה המדוברת, בבית הנסן, ייחשפו עבודות חדשות שטרם עלו לרשת של אירועים משנת 1887, שנת הקמת בית הנסן ~ בנוסף יוצגו שלל עבודות מהסבבים הקודמים שאיירו חברי הקבוצה.



זו שנתו השלישית של פסטיבל ״אאוטליין״ החוגג את האיור ואת המילה הכתובה. האיור, שמופיע בדרך כלל בספרי ילדים או במגזינים, מקבל כעת את מרכז הבמה. המילים והסיפורים, המופיעים בעיקר בדפוס, עולים מתוך הדפים ומציגים את פניהם ברבים. בשבוע של תערוכות, התרחשויות ואירועי אמנות הפתוחים לקהל הרחב נבחן את היחסים בין הדימוי לבין המילה.

עשרות משתתפים מהארץ ומהעולם לוקחים חלק בחגיגה זו של השפה הכתובה והחזותית: מאיירים, אנימטורים, משוררים ומספרי סיפורים. במהלך הפסטיבל יוצגו 13 תערוכות שונות ויתקיימו מגוון אירועים בגלריות, במוזיאונים, בחללי תצוגה, במוסדות תרבות ואמנות וברחובות העיר.

פסטיבל “אאוטליין” הוא פרויקט של ביתא- המחלקה לאמנות חזותית, האגף לתרבות ואמנויות בעיריית ירושלים בשיתוף רשות הצעירים בעיריית ירושלים והקרן לירושלים.

תערוכת מאיירים שירה – חבילה עוברת
תערוכת הפתיחה של הפסטיבל מוקדשת השנה למהלך כפול של השראה. שמונה מאיירים פירשו והחיו בצבע ובכתם שירים של שמונה משוררים ומוזיקאים בולטים. הכותבים קיבלו איורים מבלי שהם יודעים את מקורם הטקסטואלי, והמריאו מהם אל שירה ומוזיקה. בתערוכה עומד כל איור מלווה ב”אב” וב”ילד” פואטיים – השיר שממנו נולד והשיר שנולד בעקבותיו. 
פסטיבל "אאוטליין" הוא פרויקט של ביתא ירושלים / Beita Jerusalem - המחלקה לאמנות חזותית, האגף לתרבות ואמנויות בעיריית ירושלים בשיתוף רשות צעירים ירושלים - Young City JLM והקרן לירושלים The Jerusalem Foundation ~



שדרת המוזיאונים

ממש מול רחבת הכנסת של מדינת ישראל, שוכנת שדרת המוזיאונים של ירושלים. 
תמצאו שם מספר מוזיאונים ואטרקציות מיוחדות וממוזגות, לכל המשפחה. 

מוזיאון המדע הוא מקום שאפשר לבלות בו שעות ארוכות, בכל מזג אוויר, לחקור, ללמוד ולהנות ממדע בצורה אטרקטיבית ונגישה.
המוזיאון הוא מוסד לחינוך לא-פורמלי, שמציג את העקרונות ואת מהות המדע והטכנולוגיה, לקהל רחב ככל שניתן, כחלק בלתי נפרד מן התרבות המודרנית ומקשר אותו לתופעות מחיי היום-יום.

במוקד המוזיאון אוסף עשיר של תערוכות עם מוצגים אינטראקטיביים, מלווים במגוון רחב של פעילויות המעמיקות את ההבנה ומרחיבות את החוויה.
מרגיש כמו מגרש משחקים אינסופי, מסקרן לחקור בו כל פינה, לחוות וללמוד במשך שעות ארוכות.


מוזיאון ישראל

בשדרת המוזיאון ליד מוזאון המדע שוכן מוזיאון ישראל המפואר. המוזיאון מדורג בין המוזיאונים המובילים בעולם ומציע שלל אטרקציות לכל המשפחה. 
מקום נפלא לבילוי של כמה שעות, תוכלו לגלות את תצוגות הקבע של המוזיאון וגם להנות מתערוכות מתחלפות. 

פיטר ופאן - מיוון הקדומה אל ארץ לעולם לא. 
תערוכה העוסקת בגלגולו של האל פאן, לדמותו של פיטר פן. תערוכה מרתקת שמציגה את התגלגלות הסיפור מהמיתולוגיה היוונית עד התרבות המודרנית בת זמננו. התערוכה מאוד אינטראקציבית ומתאימה לילדים. 

באוהאוס - שוברים את הכלים וכן משחקים
"למה השמיים כחולים?" "למה השמש עגולה?"
לא פעם אנו שואלים שאלות על תופעות מסקרנות, חוקרים אותן ומגלים עולם. התערוכה באוהאוס: שוברים את הכלים וכן משחקים מזמינה אתכם לעורר את הסקרנות שבכם ולשאול שאלות שאולי מזמן לא שאלתם. למה הבית מרובע ולא עגול? מהו צבע? מה ההבדל בין בטון לנוצה? מה יוצר צורה? שאלות יסוד אלו העסיקו קהילה של מורים ותלמידים יוצאי דופן בבית-ספר הבאוהאוס, שהוקם בגרמניה לפני כמאה שנה.

אזור העיר העתיקה

סיור בעיר דוד
סיור מודרך אל מעבה האדמה, מתחת לעיר ירושלים לחשיפת צפונותיה של ירושלים הקדומה. משך הסיור הוא כשעתיים והוא כולל מופעים אור קוליים וגם הליכה חוויתית רטובה עם פנסים בנקבת השילוח, נקבת מים צוננת תת קרקעית.



מגדל דוד – מוזאון חובה עם תצוגת קבע ותערוכות אמנות מתחלפות.
המוזאון ממוקם במצודה מרתקת מימי הביניים, בסמוך לשער יפו, שער הכניסה ההיסטורי לעיר העתיקה. ממגדלי המצודה נשקף נוף מרהיב בתצפית של 360 מעלות אל העיר העתיקה של ירושלים ואל העיר החדשה.



בנוסף להיותו מוזיאון להיסטוריה פניו של המוזיאון אל ההווה ואל העתיד: מוזיאון מגדל דוד מציג תערוכות מתחלפות אשר מתייחסות לתפאורה הייחודית של המקום, והן משלבות בין הדרה של המצודה העתיקה וההיסטוריה הספונה בין אבניה לבין הצגה עכשווית של נושאים אומנותיים ותרבותיים.



אם בא לכם קפיצה קטנה לחו"ל, אבל הכי להישאר בארץ, נצלו את חודשי הקיץ המהבילים וברחו לקצת נופש קריר בהרים, בירושלים.



מזמינה אתכם להצטרף אלי להפלגה חד פעמית ומיוחדת במינה לירושלים, מסע מרענן ראש ולב, ספוג בטעמים, ריחות, תרבות והיסטוריה מרתקת. מבטיחה לקחת אתכם איתי רק למקומות טובים ויפים, שיש להם ערך מוסף כדי שתהנו ותצאו עם חיוך גדול ומצברים מלאים.

מצפה לחבק חברות ותיקות ולהכיר חברות חדשות.

קרן שביט מפליגה לירושלים - פופ אפ בבית הנסן 16-19.7

שעות פתיחה:
ג׳-ד׳: 10:00 - 18:00,
ה׳ 10:00 - 21:00,
ו׳ 9:00 - 14:00.
כתובת: בית הנסן, רח׳ גדליהו אלון 14, ירושלים.

לכל הפרטים הצטרפו לעמוד האירוע: פופ אפ בית הנסן